BEWEGEN

  • Bewegen verkleint de risico’s op (chronische) ziektes
  • Bewegen draagt bij aan lichamelijke- en mentale gezondheid

De Beweegnorm

De Beweegrichtlijnen geven advies over de hoeveelheid lichaamsbeweging die nodig is voor een goede gezondheid. Op verzoek van het ministerie van VWS heeft de Commissie Beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad in 2017 een update gedaan op basis van nieuwe wetenschappelijke inzichten. Met deze update zijn de vroegere beweegnorm (30 minuten beweging per dag), combinorm en fitnorm aangepast en samengevoegd in de beweegrichtlijnen.

De Beweegrichtlijnen adviseren het volgende:

  • Volwassenen en ouderen: 2,5 uur per week matig intensief bewegen & 2 keer per week spier- en botversterkende oefeningen
  • Kinderen 4 t/m 18 jaar: 1 uur per dag matig intensief bewegen & 3 keer per week spier- en botversterkende oefeningen

Matig intensief bewegen betekent activiteiten uitvoeren waarbij de hartslag en/of ademhaling sneller wordt terwijl u nog wel instaat bent om te praten.

Voor meer informatie kunt u hier klikken: https://www.kenniscentrumsportenbewegen.nl/wp-content/uploads/2020/11/Beweegrichtlijnen-versie-2020.pdf 

Waarom bewegen

De lijst met gezondheidsvoordelen van bewegen is lang. Om hier een indruk van te krijgen staan een aantal gezondheidseffecten beschreven. 

Bewegen stimuleert de aanmaak van botweefsel en kraakbeen. Bovendien wordt door te bewegen de gewrichten “gesmeerd”.

Door te bewegen blijft de spiermassa behouden of neemt deze toe. Spieren zijn nodig om goed te kunnen bewegen en een gezonde spiermassa draagt bij aan gezond ouder worden aangezien het een positief effect heeft op de stofwisseling.

Het hart en de longen blijven gezond indien zij regelmatig worden uitgedaagd, hierdoor is de kans op hart- & vaatziektes kleiner. Hieronder verstaan we ook problematiek met de bloeddruk en het cholesterol.

Bewegen draagt bij aan de werking van de darmen, oftewel het is gunstig op de spijsvertering. Een gezonde darmflora is belangrijk om ons goed te voelen, o.a. door het stofje serotonine. Deze neurotransmitter heeft ook een positieve invloed op het slapen. Door te bewegen nemen ook stoffen zoals dopamine en endorfine toe, dit heeft een gunstig effect op onze stemming. Simpel gezegd, door te bewegen voelen we ons beter!

Conclusie

De mens is gemaakt om te bewegen. Indien we bewegen geeft dit vele gezondheidsvoordelen en hierdoor wordt de kans op chronische ziektes verkleint.

Indien u wenst te overleggen over bijvoorbeeld hoe vaak en op welke manier u het beste kunt bewegen, kunt u hier contact opnemen met Noordwijk Gezond.

Bron: www.kenniscentrumsportenbewegen.nl 

Wij gebruiken cookies op de site!
Deze website maakt gebruik van cookies om de werking van de site te optimaliseren. Tijdelijke cookies worden bij beëindiging van de sessie verwijderd. U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.